Pobierz zasady w formie PDF  ->>>  [kliknij w ten link]

Zasady i przepisy gry w Rugby TAG | pzrugby.pl

§1 ZASADY GRY

Gracze, trenerzy oraz sędziowie powinni dołożyć wszelkich starań, aby wszystkie przepisy były przestrzegane w czasie gry. W Tag Rugby nie występują elementy szarży (ataku na zawodnika z piłką), zabroniona jest gra nogami, nie ma młynów oraz wrzutów do autu. Jest to najbardziej podstawowa, bezkontaktowa forma rugby, idealna do fizycznego rozwoju w szkolnej edukacji oraz wprowadzenie do rugby.

 1.1 Cel gry

Celem gry jest zdobycie przyłożenia poprzez położenie piłki na/lub za linia wyznaczającą pole punktowe oponenta.

1

Karne przyłożenie zostanie zaliczone, jeżeli takie przyłożenie miało wszelkie prawdopodobieństwo zaistnieć gdyby nie zagranie faul drużyny broniącej w obrębie pola punktowego. Przez wzgląd na bezpieczeństwo, gracz z piłka musi pozostawać na nogach cały czas i nie wolno mu zdobywać punktów poprzez nurkowanie w obręb pola punktowego.

2

Jeżeli zawodnik położy piłkę będąc w tym czasie np. na kolanie, przyłożenie powinno zostać zaliczone jednak sędzia powinien natychmiast przypomnieć wszystkim zawodnikom, że w zgodzie z regulaminem powinni dotykać podłoża jedynie stopami.

 przylozenie_02

Zawodnik nie może bronić przed położeniem piłki poprzez kontakt fizyczny (przytrzymanie innego zawodnika, pchniecie itp.) oraz położenie reki miedzy podłoga a piłka.

blok blokowanie021

Z powodów bezpieczeństwa, gdy mecz Rugby TAG jest rozgrywany w zamkniętym pomieszczeniu (hali) lub w strefie ograniczonego ruchu, przyłożenie może zostać zaliczone, gdy zawodnik z piłka przekroczy linie pola punktowego bez położenia piłki na polu punktowym. To pozwala zawodnikom mięć pod kontrola przez cały czas przestrzeń wokół nich.

Gdy piłka zostanie położona w polu punktowym, gra jest wznawiana rzutem wolnym ze środka boiska przez drużynę, na której polu została położona piłka.

wznowienie-srodek

1.2 Drużyny

Mecze Tag Rugby są rozgrywane miedzy drużynami o tej samej liczbie zawodników, każda z drużyn może składać się z nie więcej niż siedmiu zawodników i nie mniej niż czterech. Przed każdym meczem drużyny mogą ustalić ilość zmian. Zmieniony zawodnik może znów powrócić na boisko w każdym momencie meczu. Zmiany mogą mięć miejsce tylko w przypadku przerwy w grze („martwej piłki”) lub w trakcie zmiany stron miedzy pierwsza i druga połowa meczu zawsze za wiedza sędziego.

1.3 Podania

Piłka może być podana (rzucona) jedynie w bok lub do tyłu w powietrzu.

podanie_02 podanie_01

Piłka nie może zostać przekazana z reki do reki. Jeżeli piłka zostanie przekazana, podana lub kopnięta do przodu, wtedy sędzia dyktuje rzut wolny dla drużyny przeciwnej, z wyjątkiem prawa korzyści. W zgodzie z zasada płynnej gry, sędzia powinien stosować prawo korzyści w każdym możliwym przypadku.

podanie_04 podanie_03 kopniecie

a) Rzut wolny jest stosowany do rozpoczęcia/wznowienia gry ze środka boiska na początku każdej połowy meczu, oraz z miejsca dotknięcia/kontaktu, wskazanego przez sędziego miejsca przewinienia

1.4 Wolne podanie (rzut wolny).

Sygnalizacja sędziego. Ręka zgięta w łokciu pod kontem 90 stopni odwrócona do strony mającej rozpocząć grę.

sedzia

b) W momencie wolnego podania, rywalizująca drużyna musi cofnąć się o pięć metrów od miejsca przewinienia. Nikomu nie wolno ruszyć do przodu do momentu, w którym piłka nie zostanie zagrana przez rozgrywającego. Zawodnik rozpoczynający grę (wolne podanie) musi rozpocząć z piłka w obu dłoniach, poinstruowany przez sędziego komenda „Graj” podaniem do tyłu w powietrzu do innego członka drużyny

wznowienie03

c) Jeśli przewinienie ma miejsce w obrębie pięciu metrów od linii pola punktowego drużyny broniącej, wolne podanie musi być wykonane przez drużynę atakującą z pięciu metrów od pola punktowego. To daje więcej przestrzeni zarówno dla atakujących jak i broniących. Drużyna broniąca ma obowiązek znaleźć się na linii swojego pola punktowego. Po rozpoczęciu drużyny atakującej drużyna broniąca może zacząć bronić.

1.5 Tag

a) Gdy obrońca zerwie jeden ze znaczników przyczepionych do pasa zawodnika z piłka musi:

zerwanie01

1. Zatrzymać się do trzech kroków.

2. Trzymać znacznik w dłoni uniesionej do góry nad głowę

3. Krzyknąć „Tag! „

zerwanie02

4. Oddać usunięty znacznik zawodnikowi, któremu został on zerwany po odegraniu przez niego piłki

5. Powrócić do gry

Zawodnik pozbawiony znacznika musi:

1. Zaprzestać biegu do trzech kroków.

2. Podać piłkę natychmiast, wykonując jednocześnie maksymalnie trzy kroki lub w ciągu trzech sekund (w przypadku bardziej zaawansowanych zawodników)

3. Umieścić ponownie znacznik na pasie po jego otrzymaniu od obrońcy

4. Powrócić do gry

b) Tylko zawodnik z piłka może zostać pozbawiony znacznika. Zawodnik taki może biegać i unikać potencjalnych zerwań znacznika, ale nie może bronić się przed zerwaniem znacznika używając rak lub piłki.

blokowanie01 blokowanie03

d) Zawodnik pozbawiony znacznika może wykonać trzy kroki by zdobyć przyłożenie po zerwaniu znacznika.c) Gdy zawodnik z piłka zostanie pozbawiony znacznika piłka musi zostać podana w ciągu trzech sekund, który zawiera również czas potrzebny na zatrzymanie się zawodnika (sędzia wydaje komendę: podaj! Podaj! Następnie gwiżdże). Zawodnik musi zatrzymać się najszybciej jak to możliwe; trzy kroki to rozsądne zalecenie dla sędziego, piłka może zostać podana w czasie zatrzymywania się zawodnika. Jeżeli podanie zajmuje więcej niż trzy sekundy lub zawodnik robi więcej niż trzy kroki musi zostać ukarany poprzez przyznanie rzutu wolnego dla drużyny, która nie przewiniła z miejsca wydarzenia się przewinienia.

e) Zawodnik pozbawiony znacznika w polu punktowym musi natychmiast położyć piłkę by zdobyć punkt.

f) Jeżeli zawodnik nurkuje by zdobyć punkt, będzie to uznane za przewinienie i zostanie przyznane wolne podanie drużynie broniącej z linii pięciu metrów od pola punktowego.

g) Zawodnik broniący po zerwaniu znacznika musi odsunąć się od zawodnika z piłka i zając neutralna pozycje (wyczekująca) dopóki piłka nie zostanie odegrana. Obrońca musi ułatwić zagranie piłki, nie może umyślnie dotykać piłki póki jest ona w rekach innego zawodnika.

h) Wszyscy zawodnicy z drużyny broniącego muszą próbować wycofać się w kierunku swojego pola punktowego póki są przed piłka. Jeżeli zawodnik broniący będący na pozycji spalonego, przechwyci, zatrzyma, uniemożliwi podanie lub je spowolni wówczas przeciw jego drużynie zostanie przyznane wolne podanie. Zawodnik może jednak wycofać się z pozycji spalonej i wówczas przechwycić podanie nim piłka dotrze do zamierzonego odbiorcy.

1.6 Gra faul

a) Zawodnik z piłka może biegać i unikać potencjalnego zerwania znacznika, lecz nie może bronić się używając rak lub piłki.

b) Zawodnik nie może umyślnie wchodzić w kontakt z innym (ciągnąc, popychać, wybiegać bezpośrednio przed oponenta lub zmuszać swoim zachowaniem do wbiegnięcia w siebie zawodnika z piłka). Jeżeli taki kontakt nastąpi sędzia przerywa gre a zawodnik popełniający przewinienie zostaje napomniany o bezkontaktowej formie gry.

szarpanie blokowanie021

d) Zawodnicy nie mogą kopać piłkic) Piłka nie może być wyrywana z rak innego zawodnika

e) Gra jest zaplanowana z myślą o poruszaniu się na stopach (nie wolno grac w podporze na kolanie, na łokciu itp.) oraz z piłka w obu rekach. Jeżeli piłka upadnie na podłoże, zawodnik może ja podnieść, ale nie wolno mu nurkować na podłogę by ja zdobyć.

podanie_05

f) W przypadku przewinienia wolne podanie następuje z miejsca przewinienia. Grę rozpoczyna drużyna, która nie popełniła przewinienia.

g) W uzasadnionych przypadkach, po serii kilkukrotnego łamania przepisów przez drużynę broniącą, w polu 5 metrów (np. spalony, nie wycofanie się na linie końcowa, faul), sędzia może przyznać karny punkt drużynie atakującej (na wzór karnego przyłożenia).

 §2 PRZEPISY OGÓLNE:

2.1 Zawodnicy

Gramy po 5 zawodników w polu gry, 3 zawodników do zmiany. W wypadku rozgrywania zawodów w mniejszej hali czy na mniejszym boisku, istnieje możliwość rozgrywania zawodów po 4 zawodników w polu gry, lub w poprzek hali czy boiska (jeżeli pole gry jest bardzo wąskie). Zmiany tzw. „hokejowe”, czyli w trakcie gry;

2.2 TAG- czyli szarfy do zrywania

tag_ok

Każdy zawodników musi mięć przymocowany pasek ze znacznikami (TAG); TAG – szarfa nie może być zasłonięta przez koszulkę, ani owinięta wokół paska;

tagi_zle02 tagi_zle01 tagi_zle03

tagi_zle04 tagi_zle06 tagi_zle05

2.3 Zdobywanie punktów

  • Piłka musi być przeniesiona przez zawodnika na pole punktowe i położona. Za każde przyłożenie przyznaje się 1 punkt. Każde odstępstwa od tego przepisu (np. nagradzanie przyłożeń wykonanych przez dziewczyny 2 punktami), musi być poprzedzone wcześniejszą informacja w zaproszeniu na zawody i zaaprobowane przez opiekunów wszystkich uczestniczących w turnieju drużyn.
  • Piłka nie może być rzucona na polu punktowym o podłogę – rozpoczyna drużyna przeciwna z pola punktowego;

przod

  • Zawodnik nie może rzucać się z piłka na podłogę;

przylozenie_01

2.4 Podania

  • Piłkę podawać wolno tylko do tyłu.
  • Piłkę należy nosić w dwóch rekach.

chwyt

  • Zawodnik drużyny przeciwnej nie może łapać za piłkę.

2.5 Strata piłki

  • Po zerwaniu jednej taśmy zawodnik musi się zatrzymać i podać piłkę w ciągu 3 sekund (sędzia liczy na głos), jeżeli tego nie uczyni traci piłkę;
  • Po zerwaniu dwóch taśm piłkę otrzymuje drużyna przeciwna i rozpoczyna gre.

zerwanie03 zerwanie04 zerwanie05

zerwanie06 slimbox zerwanie07

  • Po podaniu piłki do przodu gre z miejsca podania rozpoczyna drużyna przeciwna
  • Za wymuszony kontakt
  • Zbijanie reki przeciwnika, który chwyta TAG
  • Wyjście na aut (linia nie należy do boiska)

linia_01

  • Upuszczenie piłki do przodu na ziemie.

2.6 Rozpoczęcie/wznowienie gry

  • Przy rozpoczęciu drużyna przeciwna musi stać w odległości 5 metrów (kroków) od piłki.
  • Gra rozpoczyna się po komendzie „gra”, bądź, gdy zawodnik trzymający piłkę „zaznaczy ja” tzn:

a) piłka leży na ziemi zawodnik dotyka ja noga i podnosi;

wznowienie01

b) trzymając piłkę dotyka stopy tak, aby piłka opuściła na chwile ręce

wznowienie02

2.7 TAG – zerwanie szarfy

  • Po zerwaniu szarfy zawodnik podnosi rękę do góry i mówi „TAG”, sędzia dyktuje komendę „podaj podaj podaj”, jeżeli zawodnik nie poda piłki traci ja.
  • Zawodnik, któremu zerwano szarfę musi podąć piłkę i odebrać szarfę od przeciwnika
  • Zabrania się ze względów bezpieczeństwa rzucania szarf na ziemie
  • Zawodnik po zerwaniu szarfy nie może od razu włączać się do gry obronnej ani atakować kolejnego zawodnika.

zerw2tagi02 zerw2tagi03

  • Po zerwaniu szarfy zawodnicy w defensywie musza się cofnąć w stronę swojego pola punktowego i nie mogą brać udziału w grze

2.8 Off-side

  • Jeżeli zawodnik przeszkodzi w grze; gra przesuwana jest o 5 metrów i jest wznawiana

2.9 Przód/upuszczenie piłki

  • Jeżeli piłka zostanie upuszczona jest „wolna” tzn. każdy może ja podnieść i podjąć gre, jednak, jeżeli stwarza niebezpieczna grę (przepychania, rzucania się na nią) sędzia decyduje, która drużyna była pierwsza przy piłce
  • Przy podaniu do przodu drużyna może przechwycić piłkę i podjąć grę (tzw. przywilej korzyści)

2.10 Przewinienia

  • Nie można blokować przeciwnika bez piłki

blok01 blok02

  • Nie można łapać przeciwnika za żadna część ubrania oprócz szarf
  • Nie można chwytać za piłkę, która trzyma przeciwnik
  • Nie można rzucać szarfy na ziemie, należy ja podać osobie, której została zerwana
  • Należy zachowywać się w sposób sportowy

2.11 Sędzia

  • Sędzia jest animatorem gry
  • Prowadzi tak spotkanie, aby zapewnić ciągłość gry
  • Dba o bezpieczeństwo zawodników
  • Odlicza czas gry, który wynosi 2 x 5minut, Czas gry w jednym meczu, może być krótszy, uzasadniony duża liczba spotkań (np. 1 x 8 minut).

Głównym celem każdego nauczyciela, trenera, animatora i opiekuna dzieci czy młodzieży, powinna być ich bezpieczna zabawa i przyjemność płynąca z udziału w RUGBY TAG.

zawodnicy

na zdjęciu (od lewej): Bartosz Kruszczyński, Olaf Niespodziany, Jakub Wielak, Antoni Anbroziak, Emil Kozioł, Jurek Czapkowski (leżący)

Comments are closed.